Láska v novém tisíciletí
Láska
je téma, které cirkuluje lidskými hlavami už od pradávna. A nemizí, i když se o to jako lidstvo s náboženskou úctou
k penězům a s vírou v kariérní šplhání opravdu snažíme. Psali o ní všichni zásadní spisovatelé, básníci
i filosofové, protože se ze všech možných citů nejvíce týká samotné lidskosti a
její podstaty. Naráží svou silou o naše křehká těla a především naše hlavy. Je
to potvrzení toho, že na nás záleží. A stejnou měrou je pak potvrzením toho, že
žijeme a opravdu cítíme. A dává, byť často na omezený čas, člověku pocit, že
život má nějaký konkrétní význam. Realisticky řečeno, láska je způsob, jak
uniknout existenciální samotě.
Jaký
je ale její význam ve 21. století? Podařilo se technologiím a všem sociálním
sítím, kterými si dobrovolně necháváme narušit naše cenné soukromí, nějakým
způsobem poškodit její ctnostnost a krásu? Ztrácí o ní současná generace silně
ovlivněná individualismem a touhou po nezávislosti zájem? A upadá její
důležitost s příchodem nových ideálů života vycházejících z bohatství
a úspěšné pracovní pozici?
Současní
mladí lidé, dnes označování jako mileniálové nebo generace Y, do které se řadím
i já, je odchovaná na myšlenkách důležitosti individuality a vlastní svobody a
nezávislosti. Už Jung v jednom ze svých stěžejních děl, tedy v Duši moderního člověka, psal, že tvorba
vlastní osobnosti se stává novou náplní a úkolem každého člověka. Potřeba
odlišnosti od jiných a potvrzení, že jsme každý individuální a unikátní, je
totiž velká a pro každého člověka důležitá. Největší paradox lidské psychiky je
to, že potřeba být sám sebou a být jiný je stejně tak silná, jako potřeba být
přijímán společností a být její uznávanou součástí. To jsou ale dva cíle, ke
kterým se bohužel často nedá dospět zároveň. Být totiž jiný než ostatní je
často element ve společnosti téměř trestaný.
Pro
velkou část dnešních mladých lidí pak zmizela i idea Boha nad námi a v tu
chvíli bylo potřeba ji nahradit podobně silnou myšlenkou, která by dávala
životu smysl a motivovala by jej do šťastného prožívání dalších dní. Skutečné
vytvoření vlastní identity ale především pak naplnění svých snů a získání
naplňující práce, která už přeci jen je teď součástí vlastní identity, se pak
stalo prioritou pro mnoho dnešních mladých lidí, kteří si z kariérismu udělali
náboženství.
Na
tomto místě ale není nutné být skeptický, protože je stále vidět, že hlavní
vírou mladých lidí stále zůstává láska, resp. idea krásného a fungujícího
vztahu, která v druhé osobě s trochou nadsázky ztělesňuje myšlenku,
kterou pro lidi po staletí býval dříve Bůh. Partner je osoba, která našemu
životu dává smysl, protože ho milujeme a on miluje nazpět nás. Jako křehké
lidské bytosti, které v průběhu svých dní běhají s neurčitými cíli
tam a zpět po světě, doufáme v někoho, kdo nás pochopí a bude nás mít rád
takové, jací jsme. Komu na nás nebudou vadit naše zjevné chyby, které máme
všichni, protože jsme lidé. Potřebujeme někoho, kdo nás podrží, když selžeme, protože to je
dnes v časech, kdy je kladen na úspěch takový důraz, vždy bolestivě
skličující. Potřebujeme někoho, kdo nám na konci dne řekne, že jsme
v pořádku takoví, jací jsme. A že na nás záleží. Minimálně jemu. Idea
fungujícího vztahu a ideálního partnera se pro ateistické generace stává určitým
druhem náboženství, resp. spíše víry jako takové.
Zásadním
problémem lásky a partnerského života jsou ale pak především očekávání, která
jeden ke druhému máme. Ty ovšem nevychází z našeho dospělého života,
ale z našeho dětství, v čemž měl slavný psycholog Freud částečně
pravdu, ovšem dle mého názoru ne nutně z pudových důvodů, o kterých psal
on. Naše očekávání od partnera totiž pochází z jednoduché, chápající,
trpělivé a bezeslovné lásky, kterou si pamatujeme, že k nám chovali naši
rodiče. Ti se o nás starali, pomáhali nám se všemi našimi problémy a vždycky
věděli, jak nám pomoct a co přesně v danou chvíli potřebujeme. Vždy se o
nás zajímali a věnovali nám čas a náklonnost, čímž v nás vytvořili
fundamentálně nesmazatelný obrázek toho, jak bychom si pak představovali náš
budoucí vztah.
Tato
idea je ale k partnerovi poněkud nespravedlivá, neboť není realisticky
možné se jí vyrovnat, či ji jen pouze naplnit. Z dvou důvodů. Tím prvním
je samotný fakt, že naše potřeby, když jsme byli malí, byli zásadně jednodušší,
než jsou potřeby, které máme jako dospělí lidé. Naše problémy a naše psychika
byla o poznání prostší a udělat nás šťastnými vyžadovalo pouze čas a pozornost
splnit naše základní požadavky, či nás chvíli podržet v náručí.
Nepotřebovali jsme, aby chápali, proč přesně preferujeme tuhle hudební skupinu
oproti druhé a proč nutně musíme ze zvyku zhasnout světla v pokoji dvakrát
po sobě, než můžeme jít spát. Stačilo tam pro nás být.
Za
druhé po nás nebylo vyžadováno, abychom se starali také. Žádný rodič neočekává,
že jeho dítě bude naslouchat jeho problémům, nebo že se je vůbec pokusí nějak
vyřešit. Žádný rodič neočekává od svého dítěte, že mu svou náklonnost vyjádří
slovy zpátky. Byli jsme milováni, ale nenesli jsme na sobě to břemeno milovat zpět
a dokazovat to.
V tomhle
ohledu nijak nepomáhá odkaz literárního a myšlenkového hnutí romantismu, který
od konce 18. století celý partnerský život obalil celou řadou zasněných idejí o
tom, jak vypadá láska a nekompromisně jí tím ublížil, protože je to vidění,
které neodpouští žádné chyby. Celé knihy a básně psané v té době dokázaly na
verbálním materiálu květnatého jazyka vytvořit silné myšlenky, které na
papíře zní krásné a ušlechtilé, a tím přesvědčit bez ohledu na skutečnost lidstvo až do dnešních
dní o tom, jak vypadá opravdový cit. Ale protože se umění přeci jen vždycky
alespoň částečně trochu lišilo od reality, pro mnoho mladých lidí žijících v
post-romantické éře je takřka nemožné udržet si dlouhodobě fungující vztah,
protože jsou přesvědčení, že jejich partner pro ně bude ten pravý. Ten, který jim vždy bude rozumět a bude dělat velká
romantická gesta a ani po dvou letech společného soužití byť na okamžik
neodejde vášeň a cit, který k nám chová. Ale lidé jsou chybující a
mají svá těžká období. Ne vždy je pro ně udržitelné být neustále milí a chápaví.
A zároveň to ve své citlivosti samozřejmě potřebují od toho druhého. A
z tohoto paradoxu pak vychází velká spousta současných partnerských
problémů a brzkých rozchodů při prvních náznacích toho, že by to snad nemuselo
nakonec fungovat tak ideálně, jak se zdálo. Trable v ráji se tak často stávají rovnou koncem celého ráje.
Všechny
tyto romantické myšlenky se k nám, mladým lidem, zase vrací a to o poznání
silnější, protože naše post-revoluční generace je ta, která přece už od útlého
věku byla vychovávána v myšlenkách svobody a nezávislosti a důležitosti vlastní
osobnosti, a tak se nám často zdá, že jakýkoli kompromis či uhnutí od vlastní
individuality tím, že bychom se snad změnili pro druhého, nebo se mu
přizpůsobili, by bylo proti všemu, v čem jsme byli vychováni.
Sám
Franz Kafka jako jeden z nejzásadnějších spisovatelů naší země a vůbec
jedna z nejvlivnějších literárních postav historie měl k lásce
komplikovanou cestu. V jeho přenádherných milostných korespondencích je
více než schopný psát celé řádky, které svou náklonností a intenzitou citu
dojímají nejednoho čtenáře. Když pak ale přišlo na reálné společné soužití,
Kafkova křehká psychika mu nedovolila zvládat stejně tak úspěšně každodenní
realitu bytí jeden druhému po boku. Dokázal milovat ve svých myšlenkách a ve
svém psaní. Připoutat se k jedné osobě, které se bude zbožně obdivovat pro
její nepochybné vnější i vnitřní krásy. Ale realitu lásky, která zevšední a
stane se každodenním životem, pro něj pak bylo přijmout těžké. Nejen pro to, že
právě pro svou každodennost potom pro každého z nás nese strach o to,
zdali nás náš partner pořád miluje. Zdalipak už o nás neztratil zájem, jak se
často může po delší době zdát, protože už si na sebe tolik zvykli, že
už spolu tak často nemluví. Tak často už se jeden druhého nedotýkají, jak tomu
bylo na začátku. Všechny ty dlouhé noční hovory na balkoně u vína o všem, co se nám honí hlavou od filosofie existencialismu přes čočkovou polévku, co jsme ve školce nenáviděli, po poslední tweet Jiřího Ovčáčka. Pro Franze Kafku jako osobu, která měla s pocity
méněcennosti velké problémy, tento strach z každodennosti představoval takové problémy, že se raději dlouhodobému soužití vyhýbal.
A
stejně jako on je i spousta dalších lidí zatěžována svou vlastní zranitelnou
lidskostí. Svými pocity a psychikou. Protože touha po krásném vztahu je pro
dnešního člověka často stejně tak silná, jako strach z toho do něj
vstoupit, protože bychom si mohli jeden druhému ublížit. Ve 21. století je
totiž už zcela běžné projít si do svých třiceti let hned několika rozchody a ty
většinou bolí. Bolí dlouho a bolí moc. A obezřetnost, která po nich přichází,
je silnější po každém z nich. Říká se, že je v dnes nejvíce
lidí, kteří žijí sami a neplánují si nikoho brát. Neplánují společný život.
Nebylo jim totiž nalajnováno v útlém věku se do svých dvaceti vdát.
Neberou si totiž své lásky ze střední školy, ale mnohem častěji se s nimi
rozcházejí s příchodem na vysokou školu, kde si nechají zlomit své srdce
podruhé, jenom aby si po ní řekli, že je třeba se teď chvíli soustředit na
kariéru. Až se z chvíle stane dekáda a najednou je jim čtyřicet a pořád
žijí sami na bytě.
Výhoda
moderní doby je ale oproti těm minulým ta, že díky moderním technologiím je
samota mnohem méně smutná než dřív. Je naplněná nekonečnými možnostmi
komunikace s lidmi okolo nás a zábavou nelimitovanou naším finančním
statusem, takže pustit si jakýkoli film na světě není problém stejně tak jako
dopřát si libovolné hudební album či knihu. Mnoho lidí je dobrovolně samo,
protože na ně není vyvíjen tlak partnera a komunikační potřebu zahánějí na
sociálních sítích. Nutnost zakládat rodinu už pak není tak intenzivní, protože
oproti starým dobám není nutná ani ekonomicky, ani z hlediska toho,
abychom nezůstali opuštění a smutní. Pocit naplnění vlastního života se pak dá
snadno získat v práci, neb v kariéře je neustále kam postupovat a
společnost jako životní úspěch uznává povýšení skoro stejně jako manželství.
A
přesto potřeba rodiny a lásky nikdy nezmizí. Jen je dnes o tolik
komplikovanější, čím se lidé sami stávají komplikovanějšími. Díky internetovému
přístupu ke vzdělání, který je zcela zdarma, jsme vzdělanější. Na síti můžeme
sledovat lidi z celého světa, jak nám na svých fotkách ukazují své ideální
životy. A chceme je žít také. Všichni jsme o něco víc individuální a sví.
Toužíme po ideálních životech. A ty sebou nesou ideální partnerství. Ale právě
proto jsme sami o to víc zranitelní, protože cítíme neustálý tlak světa na
internetu, který nám připomíná, že lidé jinde jsou právě teď šťastní a žijí své
životy tak, jak to má být. A bojíme se, že my ne.
A právě proto, že jsme každý
jiný a každý tak zranitelný, kafkovsky vystrašení ze ztráty dnes tak oslavované
vlastní individuality, je potřeba v moderní lásce být vůči druhému
ohleduplný. Milovat se o to víc. Akceptovat, že svět se nám mění před očima a
jeho význam je pořád stejně mlhavý a nestabilní. A že nakonec stejně jediné, co
máme, je jeden druhého. O lásku se ve 21. století nebojím. Naopak se ve světě
s roztříštěnými hodnotami a geopolitikou stává pro mladé lidi posledním
bezpečným přístavem, ke kterému všichni plujeme. Jen ho nesmím obeplout jen proto, že stojí na první pohled na vratkých základech.
Píšeš opravdu krásně a dokážeš to naprosto přesně vystihnout :)
OdpovědětVymazatSouhlasím s tebou naprosto ve všem, co jsi napsal.